Als een rechtspersoon of een natuurlijk persoon een privéwoning gratis ter beschikking stelt van de bedrijfsleider of een werknemer, dan genieten zij van een voordeel alle aard. En daar worden ze op belast. Dat voordeel wordt forfaitair gewaardeerd op basis van het kadastraal inkomen (KI). Het Konink Besluit dat deze forfaitaire waardering voorschrijft maakt een onderscheid tussen twee omstandigheden. De forfaitaire waardering is gebaseerd op het feit of de woning ter beschikking gesteld wordt door een natuurlijk persoon dan wel door een rechtspersoon.
Natuurlijk persoon of rechtspersoon
Wordt de woning ter beschikking gesteld door een natuurlijk persoon (bv. eenmanszaak), dan wordt het VAA zo berekend:
- Geïndexeerd KI x 100⁄60
Is het een rechtspersoon die de privéwoning gratis aanbiedt aan een bedrijfsleider of werknemer, dan wordt het voordeel anders berekend:
- Geïndexeerd KI x 100⁄60 x 3,8 (als het KI hoger is dan € 745 – 1,25 voor een bescheiden woning)
Het VAA is dus bijna vier keer hoger als het een vennootschap is die de woning ter beschikking stelt dan wanneer een eenmanszaak dat doet.
Voorbeeld
Een woning met een KI van € 1.200 wordt door een vennootschap ter beschikking gesteld aan de bedrijfsleider. Het VAA is dan: € 1.200 x 100⁄60 x 1,7863 (dat is de indexatiecoëfficient van 2018) x 3,8 = € 13.576. Valt de bedrijfsleider in de hoogste inkomensschijf, dan betaalt hij 50% belasting op dit bedrag: dus€ 6.788.
Als het een eenmanszaak is die dezelfde woning ter beschikking stelt, dan ligt het VAA veel lager. Het VAA is dan: € 1.200 x 100⁄60 x 1,7863 = € 3.573. Tegen een aanslagvoet van 50% bedraagt de belasting dan maar € 1.736.
Discriminerend volgens de rechtspraak
Verschillende keren werd door de rechtspraak geoordeeld dat dit discriminerend was. Zo oordeelde het hof van beroep in Gent dat het VAA enkel berekend mag worden op basis van 100⁄60 van het geïndexeerd KI van de woning die ter beschikking gesteld wordt.
Wetswijziging?
Minister van financiën Van Overtveldt gaf aan dat hij zich bij deze rechtspraak wou neerleggen en gaf opdracht aan de administratie dat ook te doen. Maar de kogel is momenteel nog altijd niet door de kerk. Want er kwam flink wat protest uit de hoek van de fiscale administratie. En daarop heeft de ministerraad beslist om te analyseren wat nu de beste oplossing is om het VAA te waarderen. Hoogst waarschijnlijk zal dit ook tot een wetswijziging leiden. Wij houden u op de hoogte van zodra er concrete informatie is.