Slechte betalers aanpakken via aangepaste betalingstermijn?

Terug naar het overzicht

05 augustus 2023

Slechte betalers aan­pakken via aangepaste betalingstermijn?

Wellicht had u er al mee te mak­en: klanten die uw fac­turen niet of te laat betal­en. Niet alleen verve­lend, maar ook ron­duit gevaar­lijk voor uw busi­ness. Welke stok hebt u als bedri­jf­slei­der achter de deur om late betalers aan te pakken? En maakt het een ver­schil of die klant een onderne­mer of par­ti­c­uli­er is?

B2b: welke betalingstermijn?

Stu­urt u een fac­tu­ur naar een b2b-klant? Dan heeft hij 30 kalen­derda­gen de tijd om uw fac­tu­ur te betal­en, te reke­nen vanaf de ont­vangst van dit doc­u­ment of een gelijk­waardig ver­zoek tot betal­ing. Als deze datum niet vast­staat of uw klant de fac­tu­ur eerder ont­vangt dan de goed­eren of dien­sten, dan geldt de ont­vangst ervan als start van de betalingstermijn.

In tegen­stelling tot de algemene voor­waar­den in uw klanten­overeenkomst kunt u als lever­anci­er een kor­tere of lan­gere betal­ing­ster­mi­jn afspreken. Let wel: dit kan niet onbeperkt. Een betal­ing­ster­mi­jn mag immers niet meer dan 60 kalen­derda­gen bedra­gen. Hier­mee wil de wet­gev­er kleinere lever­anciers of dien­stver­len­ers bescher­men tegen grote mark­t­spel­ers die de macht hebben om hun klanten lange betal­ing­ster­mi­j­nen op te dringen.

Quid in een b2c-context?

Bij een verkoop aan par­ti­c­uliere klant gelden andere spel­regels. Sprak u met uw klant geen con­crete betal­ing­ster­mi­jn af? Dan moet hij uw fac­tu­ur bin­nen een redelijke ter­mi­jn betal­en. Die ter­mi­jn is wet­telijk niet omschreven. In de prak­tijk geldt meestal één à twee weken als redelijke maatstaf.

Met par­ti­c­uliere klanten kunt u echter ook spec­i­fieke betal­ing­ster­mi­j­nen afspreken. Denk bijvoor­beeld aan con­tante betal­ing, of een ter­mi­jn van twee, vier of zelfs twaalf weken.

Nieuwe wet

Op 4 mei 2023 keurde het fed­erale par­lement in ons land een nieuwe wet goed die betrekking heeft op het invorderen van schulden van con­sumenten door bedri­jven. Deze wet is ingevoegd in het Wet­boek van economisch recht als Boek XIX Schulden van de consument”.

Deze nieuwe wet is van toepass­ing op alle onbe­taalde schulden van con­sumenten aan onderne­min­gen en biedt een regel­gevend kad­er voor min­nelijke schuld­in­vorder­ing en andere activiteit­en met betrekking tot de invorder­ing van con­sumenten­schulden door bedrijven.

Deze nieuwe wet ? die op 1 sep­tem­ber 2023 in werk­ing treedt ? geeft de fac­to een lan­gere betal­ing­ster­mi­jn aan uw par­ti­c­uliere klanten. Betaalt een klant uw fac­tu­ur niet tegen de ver­valdag en stu­urt u een aan­man­ing, dan kri­jgt de klant nog min­stens twee weken de tijd om uw fac­tu­ur te betal­en. U mag voor die bijkomende peri­ode van twee weken geen inter­esten vra­gen, en ook geen schade­v­er­goed­ing wegens laat­ti­jdi­ge betal­ing. De eerste herin­ner­ing die u stu­urt moet ook aller­lei ver­plichte ver­meldin­gen bevat­ten en u mag er geen ver­goed­ing voor vragen.

Betal­ing­ster­mi­jn aanpassen?

Een afge­spro­ken betal­ing­ster­mi­jn met uw klant kan in onder­ling akko­ord in de loop van een overeenkomst aangepast wor­den. Die hernieuwde afsprak­en ? uit­er­aard bin­nen de voorziene wet­telijke ter­mi­j­nen ? zet u het best op papi­er. Het een­z­i­jdig aan­passen van dergelijke ter­mi­jn is niet mogelijk, zelfs niet als uw klant zijn fac­turen niet op tijd betaalde. Voert u toch een een­z­i­jdi­ge wijzig­ing door? Dan is uw klant hier niet door gebon­den. Meer nog: hij kan uw een­z­i­jdi­ge actie als basis gebruiken voor een ont­bind­ing van de overeenkomst, inclusief schadevergoeding.