Het stikstofakkoord: wat betekent het voor uw bedrijf?

Terug naar het overzicht

26 november 2023

Het stik­sto­fakko­ord: wat betekent het voor uw bedrijf?

Op 14 novem­ber bereik­te de Vlaamse regering een akko­ord omtrent de nieuwe stik­stofnor­men. De regels hebben nogal wat gevol­gen voor de land­bouw, maar ook voor bedrijven.

Of het akko­ord ook juridisch volledig water­dicht is, moet nog blijken. Maar dát er een akko­ord is, mag alvast een klein won­der genoemd wor­den. Voor land­bouw­ers en onderne­mers is het stik­sto­fakko­ord cru­ci­aal. Het betekent dat er nu alvast recht­szek­er­heid zal komen voor toekom­stige pro­jecten, wat goed is voor de economie.

Geen ver­plichte sluitingen

Geen enkel (landbouw)bedrijf zal ver­plicht de boeken moeten neer­leggen. Ook de piek­be­lasters kri­j­gen nog een kans om hun uit­stoot drastisch terug te schroeven. Kip­pen- en varken­skwek­ers bijvoor­beeld kun­nen dat doen met lucht­wassers die stik­stof uit de lucht halen.

Min­der streng voor indus­trie dan voor landbouw

Het stik­sto­fakko­ord bevat ver­schil­lende ver­gun­nings­drem­pels. Die zijn voor de land­bouw strenger dan voor de indus­trie. De drem­pels moeten wel nog een weten­schap­pelijke onder­bouwing kri­j­gen in de uitein­delijke tekst.

Dit is alvast goed nieuws voor kmo’s. Zij hoeven hier­door geen com­plexe en dure stud­ies te lat­en uitvo­eren bij elke ver­gun­ningsaan­vraag voor het plaat­sen van bijvoor­beeld een serre. Zo’n gede­tailleerde en dure weten­schap­pelijke studie moet aan­to­nen dat het project en haar stik­sto­fuit­stoot geen schadelijke gevol­gen heeft of tot een betekenisvolle aan­tast­ing lei­dt van nabi­jgele­gen natuurgebieden.

Geen ver­gun­nin­gen­stop

Er komt geen ver­gun­nin­gen­stop. Bedri­jven die boven de vast­gelegde uit­stoot­drem­pel uitkomen, kun­nen toch een ver­gun­ning aan­vra­gen als ze een indi­vidu­ele passende beo­ordel­ing uitvo­eren (zie hier­boven). Op die manier kan dossier per dossier bekeken worden.

Maa­trege­len kosten 3,6 mil­jard euro

Aan het stik­sto­fakko­ord hangt een ste­vig pri­jskaart­je. Alle maa­trege­len samen zullen tot en met 2030 3,6 mil­jard euro kosten. Het over­grote deel van dat geld gaat naar de land­bouw­sec­tor, die ste­vig zal moeten investeren.